(Täiendatud 30.03.21)
Ehkki see artikkel sai valmis 2020. aastal esimese COVID-19 puhangu ajal ja oli mõeldud rahustama üürnikke ja üürileandjaid seniks, kuni pandeemia on läbitud, näitas aeg kahjuks, et koroonaviirus ei mõtlegi veel lähiajal "turul lahkuda". Seepärast täiendasime artiklit lootuses, et meil kõigil on jõudu elada üle ka teine puhang ja et hea õnne korral ei pea seda enam 2022. aastal uuendama...
Püsime tervena ja käitume mõistlikult ja hoolivalt!
Sest isegi kõige tublimad ja kohusetundlikumad inimesed ei saa kaitsta end saatuselöökide eest. Koroonaviiruse esimene laine näitas, et sõltumata tahtest või innukusest võib töö kaotada igaüks. Kui üürnik töötab näiteks restoranis, spordiklubis või kinos ja maksab ilusti üüri, tabab riiklikus eriolukorras tekkinud ootamatu töökaotus valusalt nii teda kui üürileandjat. Ehkki inimene on õnnetu ja tunneb end süüdi, ei leevenda see üürileandja jaoks asjaolu, et üür jäi maksmata.
Mida teha?
Eeldades, et tegemist on korraliku üürnikuga, kellega pole seni probleeme olnud, peaks olema võimalik arvestada eriolukorra asjaoludega ja loota sellele, et ajutised makseraskused jäävadki pelgalt ajutisteks. Sarnaselt pankadele, kes eelistavad pigem anda maksepuhkust kui kirjutada antud laenu korstnasse, on ka üürileandja jaoks mõistlikum taluda paari kuud kestvat tulukaotust kui üürileping katkestada.
Muidugi võib juhtuda, et inimesed muutuvad ja kunagisest tublist üürnikust saab puuküürnik. Siis pole midagi parata, üürileandja peab reaalsusega leppima ja võtma asja käsile. Täpsemalt saab puuküürnikest lugeda meie artiklist selle kohta, kui üürnik keeldub pinnalt lahkumast.
Ent ideaalse stenaariumi korral, kus mõlemad osapooled suhtuvad olukorda ratsionaalselt ja asjalikult, tasub järgida mõningaid soovitusi.
1. Kõige aluseks on suhtlus
Foto: NeONBRAND/Unsplash.com
Üürnik, kes teab, et üürileandja hoolib mitte ainult rahast, vaid ka inimestest, on rohkem valmis vastu tulema. Võtke üürnikuga ühendust, suhelge temaga – siin on abi üüriäpp Safely suhtlusfunktsioonist. Ehkki paanikasse sattunud või enesesse kapseldunud inimene ei pruugi oma e-posti kirjakasti üldse vaadatagi ja väldib Facebooki Messengeri nagu tuld, on tal raskem reageerida otse üürileandjalt tulnud sõnumile oma telefonis. Esimeseks ülesandeks on tekitada olukord, kus ta paratamatult vähemalt näeb teie teadet.
Andke talle võimalus selgitada, mis juhtus, mis saab edasi, mida tema välja pakub. Suure tõenäosusega on varasemalt tubli üürnik vägagi valmis üürisuhet jätkama. Enamasti ei taha niigi raskustesse sattunud inimene tegelikult pead liiva alla toppida - täiskasvanu teab, et tal on vastutusi, ja kui teda leebelt kõnetada ning kõige mustemate stsenaariumide osas rahustada, on ta ilmselt nõus teid rahunemise järel ära kuulama. Mõistes, et olete valmis koostööks, on meeleheitel üürnik valmis kaasa mõtlema, et vältida kõigele lisaks veel koduta jäämist. Niisiis on ka tema huvides leida lahendusi. Parimal juhul tekib üürisuhtesse ainult paarikuine makseauk, mida saab lappida juba hilisemate maksetega.
2. Kompromiss on parem kui katkestamine
Foto: fauxels/Pexels.com
Kriisiolukorras võivad lüüa kired lõkkele ja tekib tahtmine ebameeldivat olukorda pauguga lõpetada. See on vabastav ja lööb adrenaliini üles. Ent lühiajalisele rahulolule järgneb kainestav reaalsus. Maksejõuetu üürniku välja tõstmise järel tuleb ju leida uus üürnik. See ei pruugi olla nii lihtne.
On näiteks täiesti võimalik, et koroonaviiruse saabumiseni oli teie üürisuhe mõistlik ja mõlemapoolselt rahuldav. Teie ei pidanud igapäevaselt üüripinna pärast muretsema, puhas ja tubli üürnik aga ei pidanud oma kallist tööaega ja veel hinnalisemat vaba aega kulutama pidevate koduotsingute peale. Siis tabas COVID-19 ehk õpikunäide vääramatust jõust: kumbki teie seast pole süüdi selles, et koroonaviiruse tõttu kaotas löögi alla sattunud sektoris töötanud inimene töö ega jõua enam üüri maksta. Tema on šokis, teie kaotate üüritulu. Ometi oli üürnik ju usaldusväärne partner? Olete kindel, et tahate temast loobuda ja minna riskile, otsides uut üürnikku?
Ehkki puuküürnikke ja kahtlasi kandidaate saab vältida Safely sobivustestiga, sõltub uue üürniku leidmine ka teguritest, mis ei ole alati üürileandja kontrolli all. Kui maksejõuetuks muutunud üürnik kaotas töö näiteks eriolukorra tõttu, mõjutab see suuresti ka uute üürnike otsingut. Pealegi on senine üürnik samuti huvitatud mingisuguse stabiilsuse säilitamisest ega pruugi tahta uut pinda otsida. Kui kired on jahtunud, tasub mõelda siiski selle peale, et nii üürnik kui üürileandja tulevad poolel teel vastu – sellest võivad võita mõlemad.
3. Deposiit aitab ajutiselt katta tulukaotust
Foto: Pixabay/Pexels.com
Deposiit ehk tagatisraha on makse, mida kogutaksegi just selleks, et kaitsta üürileandjat ootamatuste eest. Tavapäraselt mõeldakse selle all küll üürileandja vara kahjustamist või kadumist, kuid kriisiolukorras võib seda võtta laiemalt. Niisiis võib see aidata leevendada ka ajutist tulukaotust. Kuna tavaliselt katab deposiit vähemalt ühe kuu üüri, ei pruugi lühiajalised makseraskused üürileandja jaoks mingit mõju avaldada. Ja tasub meeles pidada, et Safely teenust kasutades on üürileandja kindlustatud kahe kuu üürimaksete kaotuse vastu.
Ent kindlasti tuleb fikseerida kirjalikult mõlemapoolne kokkulepe, et deposiiti kasutatakse varakompensatsiooni asemel erakorraliseks üürimakseks. Seda seepärast, et suuliste nõusolekute ja hiljem vaenulikuks muutunud suhete korral on keeruline otsustada, kas üürileandja survestas üürnikku või kasutas deposiiti temalt luba küsimata oma kaotatud üüritulu kompenseerimiseks.
Rusikareegel on selline: kui rahalistes kokkulepetes on sõna sõna vastu, pange kindlasti midagi paberile kirja ja lisage sinna mõlema poole allkirjad. Isegi siis, kui olete praegu parimad sõbrad ja paari lause allkirjastamine mõjub tobedalt, võib see vältida tulevikus suuri tülisid, kohtus käimisest rääkimata.
4. Hilinenud või osaline üürimakse on etem kui maksmata jätmine
Foto: Engin Akyurt/Pexels.com
Kumb on parem, kas paar kuud lubaduste kuulmine ja viimaks poole raha saamine või võlgniku kallal kärkimine, kuni ta jäljetult kaob ja jätab teid igasuguse rahata? Tõsi, mõnes olukorras tasub hoida ranget joont ja heita trumm pulkadele järele. Ent kui me räägime kaotatud üüritulust, on võimalik, et selle võlgneja tunneb tegelikult ise ka suurt piinlikkust ja meeleheidet. Kui te olete käitunud inimlikult, võib ta tunda koguni sisemist sundi teile esimesel võimalusel midagi ära maksta. Tuletagem meelde Oskar Lutsu kirjeldatud tarka õpetaja Lauri, keda parafraseerides ütleme, et kui sa kõike ei jõua, maksa pool.
Maksejõuetu üürnik, kes loodab lähiajal taas tööd saada või sissetulekut taastada, on igal juhul parem üürnik kui see, kellel pole lootustki enam üüri maksta. Sellisel juhul saab ka üürileandja tulla vastu sellega, et lubab erandkorras maksta üüri osaliselt. Samuti on kenaks žestiks see, kui üürileandja ei pahanda hilinenud üürimakse pärast, tühistades kohustuse maksta viivist. Kahe nädala võrra hilinenud üürimakse on kahtlemata etem, kui jääda ilma igasugusest tulust. Ja üürnik teab, et raskustesse sattumise korral on tema üürileandja nõus tegema elu kergemaks. See asjaolu võib muuta üürisuhte veel tugevamaks, kui enne kriisi.
Kasutatud materjale:
Päisefoto: Travis Essinger/Unsplash.com